Baza znanja

Korisne informacije za kandidate Autoškole Korzo Karlovac

Stop ili trokut?!

Vi upravljate vozilom i namjeravate na raskrižju skrenuti ulijevo. Vozači vozila plave i zelene boje voze ravno kroz raskrižje, a vozač vozila žute boje skreće u desno.

Znate li koja ste vozila u raskrižju dužni propustiti?

Naravno, vozila žute i zelene boje.

Zašto?

Pa, zato što se ona kreću po glavnoj cesti (cesti s prednošću prolaska).

Ok, taj dio odgovora je tocan. I onda Vi krećete svojim vozilom prije vozila koje Vam dolazi iz suprotnog smjera?

Naravno.

Iiii – Vi krivi! (jer ga niste propustili, a bili ste to dužni!)

Pa kako to?! Pa to vozilo ima znak STOP (obvezno zaustavljanje), a ja nemam?!

Mislite da zbog toga Vi imate prednost prolaska??

Pa, vozilo plave boje mora stati, a ja ne moram!

E, taj dio odgovora – NIJE TOČAN.

Da, – vozilo plave boje mora stati, ali da bi propustilo vozila na cesti s prednošću prolaska, a ne i zato da bi propustilo Vas!

Naime, i znak «obvezno zaustavljanje» (popularno zvan «STOP»), i znak «križanje s cestom s prednošću prolaska» (popularno zvan «trokut»), spadaju u istu skupinu znakova ( znakova izričitih naredbi), te čine Vaše ceste sporednima, a onoj na koju nailazite daju prednost prolaska.

U oba slučaja morate propustiti sva vozila koja se kreću cestom na koju nailazite.

Ali, JEDNA U ODNOSU NA DRUGU, TE SU DVIJE CESTE JEDNAKE VAŽNOSTI!
Pripadnost, dakle, istoj skupini znakova, također određuje i da su te dvije ceste, jedna u odnosu na drugu – jednake, odnosno iste važnosti.

To znači da u ovom slučaju moramo primijeniti jedno od prometnih pravila za prednost prolaska na cestama iste važnosti – pravilo za vozače koji skreću u lijevo (popularno: «pravilo za lijeve skretače»), koje kaže:

VOZAČ VOZILA KOJI SKREĆE ULIJEVO DUŽAN JE PROPUSTITI VOZILO KOJE, DOLAZEĆI IZ SUPROTNOG SMJERA, ZADRŽAVA SMJER SVOJEG KRETANJA ILI SKREĆE UDESNO, OSIM AKO POSTAVLJENIM PROMETNIM ZNAKOM NIJE DRUKČIJE ODREĐENO.

Pa zašto onda za istu naredbu (PROPUSTI!) postoje dva znaka?

U oba slučaja ste dužni propustiti sva vozila što se kreću cestom na koju nailazite.

Jedina je razlika u «dramatičnosti» naredbe. I baš tu vozači, kao što smo pokazali u prethodnom slučaju, griješe kada rješavaju prednost prolaska takvih dviju cesta -jedne spram druge.

Znak bi, naime, «križanje s cestom s prednošću prolaska» trebao biti postavljen u blizini raskrižja gdje postoji dovoljno velika preglednost i sigurnost za tzv. «dinamičko uključivanje u promet», odnosno uključivanje u prometni tok s vozilom u pokretu (bez stajanja), dok bi znak «obvezno zaustavljanje» trebao biti postavljen pred raskrižjima na kojima takvi, povoljni, uvjeti prije svega preglednosti – ne postoje.

I, vratimo se malo! Upravo takva situacija može biti i u promatranom slučaju – vozilo plave boje može imati slabiju preglednost i druge nepovoljne uvjete na prilasku cesti s prednošću prolaska, negoli Vaše vozilo.

Logika je, dakle, i naredba ovih znakova: STANI, PA PROPUSTI (znak «obvezno zaustavljanje») i PROPUSTI, a stani ako je iz nekog razloga nužno (znak «križanje s cestom s prednošću prolaska»).

Možemo jedino ustvrditi da se takav način postavljanja često kosi sa stvarnošću (a to je još jedan problem za sigurnost prometa u raskrižjima).

PRIMJER:

Točan odgovor je: 1 – 4 – 3 – 2

P.S.
Nadajmo se da će i ovaj tekst pomoći sigurnijoj i kvalitetnijoj vožnji!
Sretno! 🙂

Parkiranje vožnjom unazad i najčešće pogreske kandidata

Parkiranje vožnjom unazad

Uključimo desni pokazivač smjera (pokazujemo ostalim sudionicima u prometu namjeru

zaustavljanja koje nije uvjetovano prometnim uvjetima) pritom prateći

u unutarnji retrovizor situaciju u prometu iza sebe.

Zaustavimo se u poziciji gdje je zadnji kraj našeg vozila uz bok vozila uz koje se parkiramo

(u slučaju da smo vozilom otišli predaleko, što nije greška, upalimo sve pokazivače smjera i

vratimo se do odgovarajuće pozicije gledajući kroz zadnji prozor)

Pozicija za početak parkiranja ovdje je navedena za vozilo srednje dužine, npr. Bmw 1

Upalimo sve pokazivače .Volan okrenemo udesno do kraja (krug i pol).

Obavezno preko lijevog ramena napravimo provjeru i uvjerimo se da nema vozila iza nas koje bi ometali.

Polako krenemo otpuštajući kvačilo (spojku) i dodavajući lagani gas.

Obavezno dok vozimo unazad gledamo kroz zadnji prozor što je ujedno i osnovno gledanje

i obavezno kontroliramo uvjete u desni retrovizor gdje bi trebali uočiti vozilo uz koje se

parkiramo osim u slučaju da smo od njega predaleko.

Pomaknemo vozilo npr. jedan metar pa stanemo

Prekontroliramo uvjete na cesti (ne zaboravite da vozite unazad i u slučaju da vam dolazi vozilo obavezni ste

zaustaviti se i ni na koji način ga ne ometati, osim kada ste u takvoj poziciji da ste započeli izvoditi radnju,

a eventualno vozilo iza vas ne može vas zaobići. Tada nastavite izvoditi radnju.

Ako smo se uvjerili da možemo sigurno skrenuti uz prvo (plavo) vozilo (udaljenost između vozila bi trebala

biti ispod pola metra) nastavimo vožnju gledajući kroz zadnji prozor i kontrolirajući uvjete u

lijevom retrovizoru (da nismo slučajno preblizu drugom (žutom) vozilu.

Prilikom parkiranja važno je uskladiti rad kvačila (spojke) i gasa i kontrolirati brzinu parkiranja

(na ispitu niste ograničeni vremenom). Pritom radite provjere prometnih uvjeta i nemojte se koncentrirat

na samo parkiranje zaboravljajući da u prometu niste sami i da se situacija u prometu brzo mijenja.

Gledati obvezno većinu vremena kroz zadnji prozor i kontrolirati udaljenost između vozila uz koje se parkiramo pomoću retrovizora.

Kad smo postavili vozilo u okomiti položaj prema parkirnom mjestu, zaustavimo vozilo, vratimo volan na taj način da su

nam kotači paralelni sa karoserijom vozila (krug i pol) i nastavimo vožnju unazad sve do krajne pozicije

Pritom obavezno vodite računa o rubnom kamenu (renzolu) jer svaki doticaj sa njim je diskreditirajuća pogreška.

Ugasimo sve pokazivače smjera.

Osiguramo vozilo od nenamjernog pokretanja.

Ne zaboravite, na ispitu imate pravo na korekciju, ukupno dva pokušaja parkiranja.

Najčešće pogreške kandidata na ispitu

  • Zaborave upaliti desni pokazivač smjera (koncentriraju se samo na parkirališno mjesto),
  • Zaustave se preblizu desnom vozilu (smanjuju si luk skretanja),
  • Zauzmu krivu poziciju za parkirkiranje (najčešće odu vozilom premalo naprijed i prilikom ulaska vozilom na parkirališno mjesto izazivaju opasnu radnju ugrožavanja drugog (crvenog) vozila),
  • Zaborave napraviti provjeru preko lijevog ramena,
  • Prilikom parkiranja ne prate situaciju u retrovizorima već gledaju kroz prozor na zadnjim desnim vratima (imaju osjećaj da su preblizu vozilu),
  • Premalo gledaju kroz zadnji prozor (kud voziš tud gledaj !),
  • Ne zaustave se kad je vozilo okomito na parkirno mjesto već nastave voziti u krug,
  • Dotaknu ili udare u rubni kamen .
Mrtvi kut i najčešće pogreške kandidata

Mrtvi kut je kut koji ne pokrivaju retrovizori.

Najjednostavnije je pojasniti mrtvi kut na primjeru:

Želimo se prestrojiti u lijevu traku.

Lijevom trakom dolazi vozilo.

Pratimo ga u unutarnjem i vanjskom lijevom retrovizoru.

U jednom trenutku ne vidimo vozilo u retrovizorima.

Ako okrenemo glavu i pogledamo dijagonalno kroz prozor na zadnjim lijevim vratima vidjeti ćemo ga.

Ako duže vrijeme pratimo situaciju u lijevoj traci pomoću retrovizora i sigurni smo da nema opasnosti od nadolazećeg vozila mi zapravo ne moramo gledati mrtvi kut (mada preporučujem jer opreza u prometu nikad dosta).

Ako se vozimo duže vrijeme svojom srednjom trakom i odjednom shvatimo da na sljedećem skretanju moramo skrenuti lijevo, a nismo dovoljno dugo pratili situaciju u lijevoj traci osim provjere u retrovizorima moramo napraviti i provjeru mrtvog kuta.

U autoškoli ste dužni napraviti svaku i kompletnu provjeru prije nego započnete izvoditi radnju.

Najčešće pogreške kandidata

  • Ne prate dovoljno situaciju u retrovizorima (nemaju naviku koristiti retrovizore)
  • Ne provjeravaju mrtve kuteve
  • Istovremeno okreću glavu i volan
  • Okretom glave ne provjeravaju mrtve kuteve, već okrenu glavu i prate situaciju u susjednoj traci. Zbog toga gube pravac vožnje i ne prate situaciju ispred svog vozila.
Polukružno okretanje uz pomoc bočne ulice i najčešće pogreške kandidata

Postupak polukružnog okretanja uz pomoć bočne ulice

Nakon što se prođe sredina raskrižja uključi se desni pokazivač smjera.

Napravite provjeru prometnih uvjeta i zaustavite se uz rubni kamen (renzol) na udaljenosti od oko dvije dužine vozila od ruba raskrižja. (kao na slici)

Moja preporuka (spustite si desni retrovizor na taj način da vidite kotač i rubni kamen (renzol). Dozvoljeno je podesiti si retrovizore (dok ste zaustavljeni) za izvođenje radnje.

Uključimo sve pokazivače smjera.

Prekontroliramo uvjete na cesti (ne zaboravite da vozite unazad i u slučaju da vam dolazi vozilo obavezni ste zaustaviti se i ni na koji način ga ne ometati).

Prilikom vožnje unazad gledajte kroz zadnji prozor i kontrolirajte udaljenost od rubnog kamena (renzola) u desnom retrovizoru.

Udaljenost vozila (odnosno zadnjeg desnog kotača) od rubnog kamena (renzola) ne bi smjela ni u jednom trenutku biti veća od pola metra.

Vozilom ne smijete dodirnuti rubni kamen ni otići u prometnu traku namijenjenu za vozila iz suprotnog smjera.

Vozilom idete unazad sve do prometnog znaka ili oznake na kolniku. U slučaju da nema prometnog znaka ni oznake na kolniku vozilom idete unazad sve dok vozilom potpuno ne uđete u bočnu ulicu, odnosno do pozicije gdje se možete naprijed ulijevo uključiti u promet.

Ispitivač od vas može zahtijevati da nastavite vožnju unazad tom ulicom nekoliko metara da provjeri pravac vožnje prilikom vožnje unazad.

Ugasite sve pokazivače smjera.

Upalite lijevi pokazivač smjera.

Napravite lijevu provjeru prometnih uvjeta.

Ako su uvjeti zadovoljavajući skrenite ulijevo i nastavite vožnju.

Najčešće pogreške kandidata na ispitu

  • Zaborave uključiti desni pokazivač smjera ili ga uključe prerano ili prekasno,
  • Vozilom se zaustave preblizu rubu raskrižja,
  • Ne koriste retrovizor prilikom vožnje uz rubni kamen (renzol) već voze napamet – najčešća pogreška,
  • Previše se koncentriraju na samo izvođenje radnje pa zaborave konrolirati prometne uvjete (oduzimaju prednost),
  • Zaborave da moraju unazad voziti do prometnog znaka,
  • Vozilom prelaze u prometnu traku namijenjenu za vozila iz suprotnog smjera – najčešća pogreška,
  • Kada su se zaustavili u bočnoj ulici ne krenu samostalno ulijevo već pitaju ispitivača “kud sad ?” (zaborave da su radili radnju polukružnog okretanja),
  • Ne vrate desni retrovizor u položaj za vožnju.
Kretanje na uzbrdici uz pomoć ručne kočnice i načešće pogreške kandidata

Kako ispravno krenuti na uzbrdici?

Prije zaustavljanja upaliti desni pokazivač i napraviti provjeru. Prije kretanja ne zaboravite upaliti lijevi pokazivač i napraviti provjeru (kandidat se koncentrira na kretanje, a zaboravi na provjeru i pokazivače koji su od velike važnosti i ujedno diskreditirajuća pogreška . Kandidat je sretan jer je uspio uspješno krenuti na uzbrdici, a na kraju padne na ispitu zbog provjere i pokazivača).

Kretanje na uzbrdici uz pomoć nožne (radne) kočnice, tzv. vaga
Ne zaboravite ručicu mjenjača brzina staviti u prvi stupanj prijenosa. Držimo stisnutu papučicu nožne kočnice (da vozilo ne bi krenulo unazad) i papučicu spojke.

Lagano dižemo papučicu spojke do točke gdje dolazi do prijenosa sile (prednji kraj vozila se lagano digne, zvuk motora se promjeni).

Polako prebacimo desnu nogu sa papučice kočnice na papučicu gasa (to radimo polagano da bi osjetili da li smo dovoljno digli papucicu spojke. U slučaju da vozilo malo krene unazad ponovno lagano stisnemo papučicu kočnice i jos malo dignemo papučicu spojke.Važno je u trenutku kad smo osjetili prijenos sile zadržati papučicu spojke fiksiranu.

Polako prebacimo desnu nogu sa papučice kočnice na papučicu gasa i dodamo mali gas. Do tada fiksiranu papučicu spojke dignemo po potrebi. Najčešće je to nijansa ili možda nije ni potrebna jer smo već pripremili vozilo za kretanje.

Najčešće pogreške kandidata:

  • Drže papučicu kočnice, dižu papučicu spojke i popuštaju papučicu kočnice bez da prebace nogu na papučicu gasa – kreću bez gasa,
  • Kada su stvorili prijenos sile panično i brzo prebacuju nogu sa kočnice na papučicu gasa,
  • Kada su stvorili prijenos sile ne zadrže fiksiranu paučicu spojke već je dignu previše, sve do gašenja motora,
  • Ne spuste ručicu ručne kočnice do kraja, nastavljaju voziti sa polupodignutom ručnom kočnicom,
  • Zaborave ručicu mjenjača brzina staviti u prvi stupanj prijenosa, auto se gasi prilikom kretanja.
Podesavanje retrovizora

Retrovizori se podešavaju nakon što ste podesili sjedište vozača u najpogodniju poziciju za vožnju.

  1. Prvi korak je da podesite unutrašnji retrovizor.
    Dok sjedite na vozačkom mjestu, podesite unutrašnji retrovizor tako da vidite kompletno zadnje staklo vozila, odnosno cestu ili prostor iza vas.
    Pri tom, pazite da ne ostavljate tragove prstima na ogledalu. Preporučeno je da se podesi blago prema gore, kako bi ste vidjeli udaljenija vozila.
  2. Drugi korak je podešavanje lijevog vanjskog retrovizora.
    Dok sjedite na vozačkom mjestu, podesite lijevi vajnski retrovizor tako da vidite četvrtinu svog vozila.
    Prilikom vožnje, taj dio vozila će te vidjeti kao fiksiran objekat bez obzira na brzinu kretanja.
    Na taj način možete lakše odrediti brzinu kretanja drugih sudionika u prometu sa vaše lijeve strane.
    Prilikom parkiranja vozila, možete odrediti udaljenost od drugih vozila i objekata sa lijeve strane.
    Visinu retrovizora podesite sa paralelom ceste.
  3. Treći korak je podešavanje desnog vanjskog retrovizora.
    Dok sjedite na vozačkom mjestu, podesite desni vajnski retrovizor tako da vidite četvrtinu svog vozila.
    Prilikom vožnje, taj dio vozila će te vidjeti kao fiksan objekt bez obzira na brzinu kretanja.
    Na taj način možete lakše odrediti brzinu kretanja drugih sudionika u prometu sa vaše desne strane.
    Prilikom parkiranja vozila, možete odrediti udaljenost od drugih vozila i objekata sa desne strane.
    Visinu retrovizora podesite sa paralelom ceste.

Podešavanje unutrašnjeg retrovizora u noćnim uslovima zasljepljivanja.
U noćnim vožnjama, česta pojava je zasljepljivanje uslijed prejakih i neadekvatnih svjetala na vozilima koja se kreću iza vas.
Na unutrašnjem retrovizoru postoji poluga, kojom ublažavate takvu vrstu zasljepljivanja prilikom vožnje.
Povucite polugu prema dole ili gore i više nemate problema sa vozilom iza vas.

Više o retrovizorima
Službeni naziv za retrovizore je vozačka ogledala.
Retrovizori ne pokazuju točno! Oni pokazuju objekte udaljenije nego što u stvarnosti jesu.
To je zbog zakrivljenosti ogledala, odnosno svog oblika, retrovizori su parabolični.
Na taj način retrovizori obuhvataju veći prostor. Zakrivljenost ogledala nije na svim vozilima, odnosno retrovizorima ista.
Retrovizori moraju biti u granicama homologacije.
Unutrašnji retrovizor prikazuje objekte najrealnije.
Lijevi retrovizor prikazuje objekte udaljenije nego što jesu, dok desni retrovizor prikazuje objekte još više udaljene.

Podešavanje sjedala


Udaljenost do papučica

Udaljenost sjedala do papučica najlakše je podesiti tako da lijevom nogom pritisnete papučicu spojke do kraja. Pritom bi lijeva noga trebala ostati blago savinuta u koljenu.

Kut naslona sjedala

Kut naslona sjedala podesite tako da gornji i donji dio tijela zatvaraju kut od 100-110 stupnjeva.

Nagib donjeg dijela sjedala

Nagib donjeg dijela sjedala (ako ga je moguće podesiti u vozilu) podesite tako da je pritisak tijela ravnomjerno raspoređen na cijelu dužinu donjeg dijela sjedala.

Podešavanje lumbalnog dijela

Lumbalni dio sjedala (ako ga je moguće podesiti u vozilu) podesite tako da blago pritišće kralježnicu.

Podešavanje visine sjedala

Visinu sjedala (ako ga je moguće podesiti u vozilu) podesite tako da imate bolji pregled kroz vjetrobransko staklo, ali ne previše jer bi koljenima mogao smetati volan.

Važno !!!
Nikada nemojte podešavati sjedalo u vožnji ili kada vam motor radi, a mjenjač je u brzini ! Možete izgubiti kontrolu nad vozilom ! To je česta pogreška početnika u vožnji ! Sjedalo nekontolirano krene prema nazad, a noga sklizne s papučice spojke !

Postupak u slučaju prometne nesreće,kako se ponašati i što poduzeti

Autoškola Korzo Karlovac - U slučaju prometne nesrećeU slučaju nastanka manje imovinske štete prometna policija u pravilu NE obavlja očevid prometne nesreće pa prije nego uklonite vozila s kolnika i omogućite nesmetano odvijanje prometa preporučamo da fotografirate položaj vozila i mjesto prometne nezgode iz veće i neposredne udaljenosti kao i tragove kočenja, otpalih krhotina na kolniku, oštećenja na vozilima…

Nakon što ste uklonili vozila potrebno je da oba sudionika nesreće uredno popune i potpišu Europsko izvješće o nezgodi ili na drugi način razmijene osobne podatke i podatke o vozilima. Europskim izvješćem ni u kom slučaju ne priznaje se krivnja. Isto isključivo služi za prikupljanje podataka o nezgodi. Vozači ne smiju napustiti mjesto prometne nesreće dok ne popune Europsko izvješće o nezgodi. Opisi tijeka nesreće koji se ne podudaraju mogu također biti zapisani, po potrebi na dodatnom papiru.

Prometnu policiju svakako pozovite u sljedećim slučajevima:

  •  gubitka života ili ozljeda bilo koga od sudionika prometne nezgode. U ovom slučaju pozovite hitnu medicinsku pomoć.
  • nastanka veće imovinske štete
  • sudara s neosiguranim vozilom
  • međunarodne štete (sudara s vozilom stranih registracijskih pločica)
  • alkoholiziranosti nekog od vozača vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nezgodi
  • vožnje bez vozačke dozvole.

Oštećenja na vozilu moraju biti nepromijenjena do prijave štete osiguratelju i dolaska predstavnika osiguratelja radi procjene štete.

B

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 18 godina, a upisati se možete s navršenih 17 godina i 6 mjeseci gdje prolazite obuku i polažete ispite iz Prometnih propisa i Pružanja prve pomoći, a ispit iz Upravljanja vozilom polažete s navršenih 18 godina starosti.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se

A1

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 16 godina, a upisati se možete s navršenih 15 godina i 6 mjeseci.
  •  Liječnička potvrda
Prijavi se

A2

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 18 godina, a upisati se možete sa navršenih 17 godina i 6 mjeseci.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se

A

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 24 godine, odnosno 20 godina ukoliko vozač ima vozačku dozvolu „A2“ kategorije najmanje dvije godine.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se

<!-- [et_pb_line_break_holder] -->

B

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 18 godina, a upisati se možete s navršenih 17 godina i 6 mjeseci gdje prolazite obuku i polažete ispite iz Prometnih propisa i Pružanja prve pomoći, a ispit iz Upravljanja vozilom polažete s navršenih 18 godina starosti.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se

A1

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 16 godina, a upisati se možete s navršenih 15 godina i 6 mjeseci.
  •  Liječnička potvrda
Prijavi se

A2

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 18 godina, a upisati se možete sa navršenih 17 godina i 6 mjeseci.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se

A

  • Minimalna starosna dob za upravljanje vozilom je 24 godine, odnosno 20 godina ukoliko vozač ima vozačku dozvolu „A2“ kategorije najmanje dvije godine.
  • Liječnička potvrda
Prijavi se